Slagelse.News – Når TMS Ringsted fra den kommende sæson spiller sine hjemmekampe i Spar Nord Arena i Slagelse vender elitehåndbolden igen “tilbage til Slagelse”, skriver Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune har indgået en midlertidig aftale om leje af Spar Nord Arena til TMS Ringsted (Team Midtsjælland Ringsted). Det betyder, at borgere i Slagelse Kommune og omegn igen får mulighed for at opleve ligahåndbold og store idrætsbegivenheder på hjemmebane i sæsonen 2026-2027. Det skriver Slagelse Kommune i en pressemeddelelse.
Kort resume skrevet af kunstig intelligens og kvalitetssikret af journalist/redaktør: Elitehåndbolden vender midlertidigt tilbage til Spar Nord Arena i Slagelse i sæsonen 2026-2027. Det sker, fordi Hal A i Ringsted Sportscenter er lukket på grund af problemer med taget. Slagelse Kommune har derfor udlejet arenaen til ligaklubben TMS Ringsted. Aftalen sikrer store idrætsoplevelser for borgerne og gavner det lokale foreningsliv. Slagelse Håndboldklub får således indtægterne fra cafeteriasalget til kampene, mens klubbens ungdomsmedlemmer får gratis adgang og mulighed for at spille forkampe. Aftalen tager hensyn til arenaens nuværende brugere, og TMS Ringsted flytter tilbage til Ringsted, så snart deres egen hal er repareret.
Ringsted Sportscenter har problemer med sit tag
Inden længe bliver elitehåndbold igen en del af Slagelses idrætsliv. Spar Nord Arena har stærke håndboldtraditioner og rummer samtidig kapaciteten til at kunne afholde større begivenheder. Derfor har Slagelse Kommune indgået en midlertidig aftale med TMS Ringsted om udlejning af Spar Nord Arena til TMS Ringsted.
Aftalen er indgået, fordi TMS Ringsted i en periode mangler en hjemmebane, efter at Hal A i Ringsted Sportscenter er blevet lukket som følge af problemer med tagkonstruktionen. Mens hallen i Ringsted udbedres, vil klubbens hjemmekampe derfor blive spillet i Slagelse.
Opleve store idrætsbegivenheder på tæt hold
»Jeg er meget glad for, at elitehåndbolden vender tilbage til Slagelse. Det giver borgerne i kommunen mulighed for at opleve store idrætsbegivenheder på tæt hold og være en del af den stemning, som kun elitesport kan skabe. Samtidig viser det, at Spar Nord Arena fortsat er et attraktivt samlingspunkt for sport på højt niveau,« siger borgmester Knud Vincents (V).
Spar Nord Arena kan rumme op mod 2.300 tilskuere og har tidligere dannet ramme om nogle af dansk håndbolds største øjeblikke, bl.a. i perioden hvor Anja Andersen var sportschef og træner i Slagelse FH, som hun førte til sejr i EHF-Cuppen i 2003 og i Champions League i 2004, 2005 og 2007. Med TMS Ringsteds hjemmekampe får både håndboldinteresserede borgere og besøgende igen mulighed for at opleve ligahåndbold i Slagelse.
Bliver stor kilde til inspiration og motivation
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget er også tilfredse med aftalen med TMS Ringsted:
»Det glæder os i udvalget, at vi kan bringe eliteidrætten tættere på vores foreningsliv. Når børn og unge kan opleve topsport i deres egen kommune, er det en stor kilde til inspiration og motivation. Samtidig har vi haft fokus på, at løsningen sker med respekt for det eksisterende forenings- og idrætsliv i Spar Nord Arena,» siger byrådsmedlem Mick Keller (LA), der er formand for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Fokus på lokalt foreningsliv i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har i dialogen med TMS Ringsted lagt vægt på, at der fortsat skal være plads til lokale foreninger i Spar Nord Arena.
»Vi glæder os til at kunne præsentere håndbold fra øverste hylde. Det kan ikke undgå at give et større fokus på håndbold i vores område, og måske vil det inspirere endnu flere til at spille håndbold. Slagelse Håndboldklub får mulighed for en pæn indtjening. Vi har nemlig aftalt med TMS, at Slagelse Håndboldklub står for cafeteria-salget i forbindelse med ligakampene. Endelig har vi den fordel, at klubbens ungdomsmedlemmer får gratis adgang til ståpladser, når TMS spiller i Slagelse, ligesom hold fra Slagelse vil kunne spille forkamp til ligakampene,« fortæller Hans-Jørgen Bruno Hansen, der er formand for Slagelse Håndboldklub.
TMS Ringsteds ophold i Slagelse er midlertidigt fra sæson 2026-2027, og klubben bevarer sin daglige drift og forankring i Ringsted. Når Hal A i Ringsted Sportscenter igen står klar, vender ligaholdet hjem til Ringsted.
Øverst: TMS Ringsted (Team Midtsjælland Ringsted). (Foto: Jan Rømer / Slagelse Kommune). PM/pele.
This article is published by Slagelse.News. Copyright © Slagelse Media, Denmark (EU), tel. +45 7174 1448.

