Slagelse.News – »For at nå i mål har vi brug for mange flere projekter af denne type. Derfor er jeg også glad for, at vi oplever, at lodsejerne bakker op om den Grønne Trepart og spiller ind med nye områder, som potentielt kan omlægges,« lyder det fra Klima- og Miljøudvalget.
Slagelse Kommune har søgt om en samlet ramme på 9,6 millioner kroner til de første syv Grøn Trepart-projekter efter vedtagelse af omlægningsplanen. Første skridt bliver at lave en forundersøgelse af områderne, hvor det undersøges, hvordan en mulig arealomlægning kan skabe værdi for lodsejerne. Dte skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Kort resume skrevet af kunstig intelligens og kvalitetssikret af journalist/redaktør: Slagelse Kommune tager nu det første skridt mod et bedre lokalt vandmiljø og mere natur. Kommunen har søgt om knap ti millioner kroner til at undersøge, om 80 hektar landbrugsjord ved lokale åer kan omdannes til vådområder. Målet er at mindske udledningen af kvælstof markant i farvandene omkring Skælskør og Jammerland Bugt samt sænke CO2-udslippet. Projektet er en del af den Grønne Trepart og bygger udelukkende på frivillige aftaler med de lokale lodsejere, som til enhver tid kan takke nej eller trække sig. Indtil videre er der bred opbakning til planerne fra både landbrug og naturfredningsforening.
Projekterne omfatter 80 hektar landbrugsjord
Ansøgningen om tilskud til at gå i gang med forundersøgelserne af de første syv projekter i den Grønne Trepart er nu sendt afsted til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø. Dermed har Slagelse Kommune taget det første konkrete skridt i den lokale udrulning af den Grønne Trepart, som dels skal reducere udledningen af kvælstof til havet og dels sænke CO2-udledningen samtidig med, at der skabes ny natur.
De syv projekter omfatter tilsammen cirka 80 hektar landbrugsjord, fordelt på områder i oplandet til Harrested Å, Bøstruprenden, Marbækrenden, Halkevad Å og Spegerborgrenden. Projektområderne kan potentielt omdannes til nye vådområder, og hvis projekterne bliver realiseret, forventes de tilsammen at kunne reducere udledningen af kvælstof med omkring 7,2 tons om året til Jammerland Bugt, Skælskør Fjord og Nor samt Basnæs Nor.
Kvælstof er en central årsag til det dårlige vandmiljø i havet, og her kan vådområder være med til at begrænse udledningen af kvælstof ved at holde vandet tilbage længe nok til, at naturens bakterier kan omdanne kvælstoffet.
Den grønne trepart skal baseres på frivillige aftaler
Slagelse Kommune har søgt om en ramme på i alt 9,6 millioner kroner til projekterne, men i første omgang skal der laves en forundersøgelse af områderne, som potentielt kan omdannes til vådområder. Forundersøgelserne skal dels undersøge jordbundsforhold, hydrologi og miljøeffekter, og dels kortlægge ejendomsforholdene herunder hvordan lodsejerne kan blive kompenseret. Den grønne trepart baserer sig på frivillige aftaler, og derfor kan lodsejerne gennem hele forløbet trække sig fra projekterne, hvis de ikke ønsker at være med.
»Det her er et vigtigt første skridt mod at gøre den grønne trepart til virkelighed. For at nå i mål har vi brug for mange flere projekter af denne type. Derfor er jeg også glad for, at vi oplever, at lodsejerne bakker op om den Grønne Trepart og spiller ind med nye områder, som potentielt kan omlægges. Det er meget positivt, fordi det den Grønne Trepart bygger på frivillige aftaler og kun gennem samarbejde kan vi finde gode løsninger, som kan reducere kvælstofudledningen,« siger byrådsmedlem Jørgen Grüner (SF), der er formand for Klima- og Miljøudvalget.
Vigtigt skridt i den lokale omsætning af Grøn Trepart
»De første projekter markerer et vigtigt skridt i den lokale omsætning af Grøn Trepart. For os er det afgørende, at arbejdet bygger på frivillighed, gennemsigtige processer og respekt for lodsejernes drift, ejendomsret og økonomi. Kun sådan kan vi sammen finde løsninger, der bidrager til et bedre vandmiljø og mindre kvælstofudledning og samtidig sikrer grundlaget for et stærkt landbrug fremover,« siger Jens Henrik Madsen, der er bestyrelsesmedlem i VKST (tidligere Dansk Landbrug Sydhavsøerne og Gefion).
»I Danmarks Naturfredningsforening er vi tilfredse med, at gennemførelsen af målene i Grøn Trepart er kommet godt i gang, og vi ser frem til gevinsterne for vores natur og miljø,« tilføjer Ib Larsen fra Danmarks Naturfredningsforening.
Øverst: Pressefoto (Grøn Trepart). (Foto: Slagelse Kommune). PM/roke/pele.
This article is published by Slagelse.News. Copyright © Slagelse Media, Denmark (EU), tel. +45 7174 1448.

